SSP 600 RACE 6&7

Verslag Race 6 & 7

In het weekend van 1 t/m 3 juli werden er races gehouden op het GP Circuit Nurbürgring.
Nadat we in Osschersleben te maken kregen met een kapot blok liggend op de 2e plaats waren we blijf dat we überhaupt aan de start konden staan aangezien het budget erg gekrompen is.
Met dank aan de vriendenclub die uitgebreid is hebben we dit weekend een ander motorblok kunnen regelen.

We reden dit weekend wat minder meters dan normaal gesproken.
Vrijdag stond er een training en tijdtraining op het programma, zaterdag, een tijdtraining en een race en zondag een warm-up en race 2.
Een groot deel van de deelnemers heeft hier de week ervoor kunnen trainen, of extra sessies erbij kunnen rijden tijdens het weekend.
Wij moesten het doen met wat we hadden.

De eerste sessie begon helaas niet goed, dit was een belangrijke sessie omdat tijdens de sessie hierna al een tijd gezet moest worden.
Mijn stepje kwam na de 2e ronde los waardoor ik nog op maar 1 voet kon steunen. En daarnaast hadden we problemen met dat de motor nog niet soepel liep met opschakelen.
Een verloren sessie die heel nuttig had moeten zijn. Ondanks de 3 ronden die ik gereden heb was ik blij dat we op dit mooie circuit konden zijn.

Tijdens de tijdtraining moest het eigenlijk al gelijk gebeuren omdat de volgende dag we om 08:00 een 2e kwalificatie zouden hebben waarin het lastiger zou worden de tijden te verbeteren.
Ik kon me elke ronde versnellen en eigenlijk kon ik dit beschouwen als mijn eerste sessie.
De problemen met het opschakelen waren helaas nog niet verholpen en heb een 6e tijd neer kunnen zetten.
Hier was ik niet tevreden mee, maar voor de omstandigheden waar we mee kampten was het geen slechte uitgangspositie.
Wel was het gat naar voren redelijk groot dus wilde ik me de volgende ochtend hoe dan ook verbeteren.


De volgende ochtend was het zaak om op oude banden te verbeteren op banden waar we eigenlijk niet op wilde rijden.
De banden die we nodig hadden waren helaas niet op tijd leverbaar waardoor ik het hiermee moest doen.
Het werd duidelijk dat we dit weekend het probleem met het opschakelen niet volledig konden oplossen en moesten er maar mee leren omgaan.
Ik kon mijn tijd goed verbeteren in het midden van de sessie en reed bijna 2 seconden harder dan de dag ervoor.
Aan het einde van de sessie had ik opnieuw de kans mijn tijd te verbeteren ondanks de drukte op de baan.
Maar tijdens de ronde waar ik erg snel bezig was kwam er een wesp in mijn helm terecht waardoor ik moest afbreken.
Hierdoor ging de volgende doorkomst mis en was mijn positie op de baan verslechterd.
Daardoor mocht ik starten vanaf een 4e plek. Er had meer ingezeten als het niet zo tegen zat maar we konden tevreden zijn met deze positie.

De start was niet goed maar ik kon mij breed maken door de eerste paar bochten wat zeker 1 van mijn sterkste kansen is waardoor ik de plekken die ik verloren had terug won.
Hierbij had ik direct aansluiting bij de kopgroep. Ik kon de eerste paar ronden goed volgen maar zodra ze versnelden moest ik lossen.
Ik had geen goed gevoel met de achterband waar we dit weekend eigenlijk ook niet op wilde starten. Daarnaast merkte ik dat de motorrem niet mee wilde werken en erg zwak was buiten de problemen die we al hadden met het schakelen.
Ik heb de race kunnen uitrijden op een 4e plaats met een grote afstand achter mij. Ik was niet tevreden met de race en wilde de volgende dag werken aan de punten waarop we het nu miste.

Tijdens de warm-up op zondag hebben we geprobeerd de motorrem sterk te verhogen. Na een 2e tijd gereden te hebben in de warm-up was het gevoel eigenlijk slechter geworden ondanks de aanpasing.
De motorrem voelde minder sterk aan en we besloten het voor de race nog sterker te zetten.
Voor de aanvang van de race hadden we nu kunnen zorgen dat we met het juiste type band konden starten. Dit gaf mij veel vertrouwen samen in combinatie met de motorrem die nu beter zou moeten zijn.

De start tijdens race 2 was wederom niet ideaal en verloor veel plekken. Door een tactische plaatsing op de baan kon ik deze plekken snel terug winnen en had ik na 3 bochten weer aansluiting met de kopgroep op de 4e plaats.
Ik merkte al vanaf ronde 1 dat er iets niet in orde was maar probeerde ik alles op alles te zetten om er bij te blijven. Dit lukte tot dat ik een aanval in wilde zetten met het ingaan van ronde 2.
Ik kreeg de motor niet gestopt en kon niet terug schakelen. Hierdoor verloor ik de controle over de motor meerdere keren per ronde en moest ik mijn snelheid aanpassen.
Wat bleek is dat ik geen motorrem had en mijn blipper (apparaat om terug te schakelen niet meer werkte). Ik werd de rondes hierna nog door 3 andere rijders ingehaald omdat ik het tempo met deze problemen niet kon vasthouden.
Erg zonde, want ik voelde zeker aan dat de achterband beter was dan in race 1. Daarbij lag de pace een stuk lager van de jongens voorin tijdens race 2 vergeleken race 1 waardoor ik zeker kans maakte op een overwinning.
We zullen moeten uitzoeken hoe de problemen ontstaan zijn en ze proberen op te lossen voordat we verder kunnen met de volgende stap.

Wel denk ik dat we met een motor die niet naar wens was + weinig rijtijd, veel stappen hebben gemaakt dit weekend en dit moeten doorzetten naar de aankomende races in Assen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.