Race verslag Veldhoven 14-4-2018
Net terug in Nederland met een blessure aan mijn duim, jetlag en 4 uur slaap gingen we naar Veldhoven.
Vrije training:
Voor de eerste keer deze layout gereden dus ik heb het rustig aangepakt en gekeken welke lijnen er het best uitpakte aangezien ik m’n energie moest sparen vanwegen te weinig slaap.
Kwalificatie 1:
Ik ging er iets meer voor zitten en probeerde wat dingen uit kwa lijnen wat er mogelijk was en wat niet en heb de kwalificatie als 5e afgesloten waar ik voor deze dag aangezien de omstandigheden wel tevreden mee was.
Kwalificatie 2:
Mijn doel was om zo min mogelijk afstand van de kop te hebben, ik kwam steeds meer in mijn ritme maar ik positioneerde me steeds niet goed genoeg waardoor ik ‘t begin van de kwalificatie verpest had. Aan het einde van de kwalificatie kreeg ik nog de kans om een snelle ronde te rijden en daar was ik ook goed naar op weg maar uiteindelijk is er iemand met opzet langzaam op de ideale lijn gaan rijden. Tijd van de eerste kwalificatie niet verbeterd en moest als 7e starten waar ik niet tevreden mee was.
Race 1:
In de race moest het gebeuren.
Ik had een goede start en kwam na de eerste ronde al als 4e door. In de 2e ronde lag ik derde maar een paar rondes later ging Eddie me voorbij, ik kon goed volgen tot dat mijn knee slide er af vloog en moest lossen.
Ik heb de race rustig uit kunnen rijden en ben vanwege twee valpartijen voorin als 2e geëindigd. Ik was heel tevreden met ‘t resultaat na zo’n slecht begin!
Race 2:
Ik hoopte deze race het zelfde te kunnen doen maar dan mee te kunnen vechten voor een nog betere plek.
Ik kwam niet goed van start en ging als 9e de eerste bocht door, na twee rondes stond ik weer op de 6e plek. Ik had moeite met de volgende in te halen en reden de mannen voor in al weg. Ik ben uiteindelijk langs ze gekomen in ronde 5 en begon aan te zetten om nog zo dichtbij mogelijk te komen. Na de 9e ronde voelde ik iets raars aan de voorkant en het bleek uiteindelijk dat het karkas van de band kapot was
(zie video en foto) en ik moest stoppen met aan zetten en heb nog zo constant als mogelijk was kunnen rijden. Vanwege een valpartij voorin het veld ben ik nog 3e geëindigd en 2e overall als resultaat!
Conclusie:
Er had meer in gezeten in de races maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over weekend aangezien ik niet fit was en heb de nodige punten kunnen pakken waarmee ik nu 3e sta in het kampioenschap.
______________________________________________________________________
RACE VERSLAG ASSEN 14-4-2018
Dan eindelijk was het zover, de eerste race dag van het jaar. 21 man reden er deze dag en ik keek er lang naar uit.
Vrije training :
Ik ging met nieuwe banden de baan op en heb ze goed rustig in kunnen rijden en de sessie met een tweede tijd kunnen afsluiten.
Kwalificatie 1:
Ik begon rustig maar kreeg problemen met een nieuwe helm die ik nog niet eerder gedragen had en het gevoel was er dus totaal niet dus heb gekeken naar wat ik kon aanpassen voor de 2e kwalificatie.
Kwalificatie 2:
Het beslaan van mijn helm was opgelost, alleen was het gevoel nog steeds heel anders met deze helm maar daar moest ik dan maar mee dealen en heb de kwalificatie met een tweede tijd afgesloten.
Race 1:
De start was heel rumoerig met het opstellen van de startposities maar we konden uiteindelijk van start. Ik voelde de motor bij de start een beetje haperen dus ik kwam niet perfect van start maar kon als tweede de bocht in.
Ik wilde de man voor mij passeren maar mijn motor bleef haperen de eerste ronde, ik wist dus dat het niet veel zou worden deze race.
In de tweede ronde werd het haperen steeds erger en hoopte ik maar gewoon dat ik de race uit kon rijden en liet snellere voor gaan.
In de vierde ronde werd het te erg en ben ik naar de pits gereden want het bleek dat ik geen benzine meer had, helaas een dnf in de eerste race.
Race 2:
Ik bleef gefocust, had een goede start en kon als eerste de bocht in. In de derde bocht werd ik ingehaald en het tempo werd gelijk omhoog gegooid. Ik had de eerste race maar 3 rondes kunnen rijden en had nog geen goed race tempo dus Melvin reed langzaam van me weg.
In de loop van de race probeerde ik het gat zo klein mogelijk te houden en ben als tweede gefinisht. Achteraf bleek dat de eerste man een valse start had gemaakt en er gingen 10 seconden van zijn race tijd af, waardoor ik naar voren schoof en ik alsnog met een eerste plaats de volle 25 punten kreeg.
Conclusie:
Ik ben wel tevreden over de dag maar er moet nog wel veel verbeterd worden voor de volgende race van start gaat.
Dag totaal 4e geworden en volgende keer beter!
______________________________________________________________________
SPANJE & NIEUW SEIZOEN
Ik heb een tijdje niks nieuws geschreven maar het seizoen 2018 is begonnen!
Ik heb van 12 februari tot en met 16 februari een voorjaarstraining in Spanje gehad op mijn Yamaha R125 onder leiding en coaching van Joey Litjens, om me voor te bereiden op de eerste races van 2018 want ik rij dit jaar weer in de Yamaha R125 cup!
Afgelopen jaar ben ik derde geworden met een stijgende lijn in verbeteringen en resultaten tot en met het eind van het jaar.
Dit jaar ben ik van plan die stijgende lijn door te zetten en voor meer dan een derde plek te gaan.
Hoe de training in Spanje verliep:
Het was natuurlijk weer wennen na de winterstop maar ik had het al snel weer door.
Dag 1 liep dus lekker soepel en iedereen kon zich inrijden.
Dag 2 wilde ik serieuzer aan de slag en dat deed ik ook. Het waaide erg hard dus het ging niet om de tijden maar om de lijnen en technieken te verbeteren.
Daarbij kreeg ik hulp van Joey Litjens .
Dag 3 hebben we hard aan het gebruiken van de achterrem en de bochten in remmen gewerkt. Ik heb hier heel veel van geleerd en heb de oefeningen tot en met de laatste de dag doorgezet om het nog beter onder controle te krijgen.
Met deze link word je verwezen naar een video van de rem oefening op 1 bocht:
Rem oefening Kartodromo Yamaha r125
Dag 4 hebben we het wat rustiger aangepakt en naar de race simulatie toegewerkt.
De race duurde ongeveer 25 minuten en heb hele constante rondes kunnen rijden waardoor ik uitliep op de achtervolgende. Link van de hele race:Yamaha R125 cup race
Na de race had ik nog zin in een kwalificatie simulatie dus ben ik met nog een paar jongens gaan trainen om naar buiten te gaan en meteen een snelle tijd neer te zetten in 1/2 rondes om vervolgens weer naar binnen te komen en het weer te doen. Alle dingen die we geleerd hadden die week probeerde ik toe te passen.
De laatste paar sessies van de dag heb ik in groepjes gereden met iedereen en geoefend met inhalen.
Het was weer een hele leerzame week en wil zo snel mogelijk weer de motor op om weer te racen.#SeasonStarsNow