SSP 600 RACE 10

Race verslag 24 september.

Na de overtuigende overwinning van vorige race gingen we met veel vertrouwen het race weekend in.

Eerder in de maand was er de mogelijkheid extra te trainen waarbij we de afstelling nog verder hebben kunnen optimaliseren in koele omstandigheden.

Training:

Vrijdag stond er een training dag gepland waar we gehoopt hadden volledig droge sessies te kunnen rijden.
Dit ging niet zoals gehoopt, omdat de weersomstandigheden erg wisselvallig waren.
Ondanks het weer hadden we de snelheid na 7 ronden al te pakken. Dit was een goede stap die we hebben kunnen maken, omdat we in het heden meer tijd nodig hadden een snelle ronden neer te zetten.

Kwalificatie:

Voor de zaterdag stonden er 2 kwalificaties op de planning.

Opnieuw waren de omstandigheden wisselvallig, en dat zou de gehele dag zo blijven.
Kwalificatie 1 hebben we er voor gekozen om op regenbanden naar buiten te gaan, dit was de juiste band ondanks er al droge lijnen ontstonden.
De bedoeling was om de aansluiting goed te behouden, maar ook om in het achterhoofd te houden dat de omstandigheden in de tweede kwalificatie beter zouden kunnen zijn.

Dit leverde een voorlopige derde startpositie op met veel ruimte voor verbetering.

De 2e kwalificatie was in principe droog met wat natte tricky plekken op de baan.
In de eerste paar ronden kwamen er al gauw gele vlaggen de baan op waardoor er geen snelle tijd gezet kon worden.
Nadat de vlaggen opgeheven waren moesten we uitkijken vanwege banden die wat afgekoeld waren. Ik kon dit goed oppakken en kon in mijn eerste snelle ronde
al gauw een goede tijd neer zetten.
Hierna kwam ik wat verkeer op de baan tegen waardoor mijn ronden helaas langzamer waren dan gehoopt.
Ik had uiteindelijk 1 vrije ronde, en daar heb ik direct gebruik van kunnen maken. De ronde begon al goed en kon mijn weg zonder problemen vervolgen. In de 2e sector merkte ik toch wel dat de band na 9 ronden minder was geworden en daar liet ik wat tijd liggen. In de laatste sector probeerde ik dit goed te maken waardoor ik uiteindelijk alleen meer tijd verloor vanwege een natte plek waar ik overheen reed. Ondanks een ronde waar zeker nog veel op aan te merken was, heb ik mijn PR kunnen verbeteren en de sessie afgesloten met een 1:44,2.

Dit was goed genoeg voor de eerste startplaats en 0,963 sneller dan de 2e man. Er was niemand met een pace die in de buurt kwam en hoopte dan ook op een droge race.

Race:

Voor een lange tijd leek het er op dat het een race zou worden op droog weer banden, tot dat het 2 minuten voor de race ging regenen.
We hebben er voor gekozen om op regen banden weg te gaan en gehoopt dat de baan nat genoeg zou zijn. Helaas stopte het al snel met regenen en was de baan niet volledig nat.

Bij de start wilde ik zo veel mogelijk tijd winnen op de rest van het veld aangezien de baan alleen maar droger en droger zou gaan worden.
Na een slechte start vanaf Pole positie verloor ik veel plekken maar kon die zo als ik al vaker heb laten zien, al in de eerste ronde terug pakken. Dit ging zo goed, dat ik al bijna 2 seconden naar de 2e man te pakken had. Met het ingaan van de 2e ronde voelde iets niet goed aan de rechter kant van de band.
Zodra ik in wilde sturen kwam mijn band constant aan mij voorbij. Ik hoopte dat dit eenmalig was, maar zo is het de gehele race gebleven.

Het was een kwestie van overleven en zo veel mogelijk punten meenemen. Het werd helaas niet de race waar we op gehoopt hadden, maar een van de moeilijkste races tot nu toe.

Ik zakte uiteindelijk terug en heb de motor op p6 kunnen finishen.
In de pitbox werd al gauw duidelijk waarom ik de rechter bochten niet kon maken vanwege de band. De band was aan de rechterkant op een hele aparte manier kapot gegaan. We vermoeden dat dit al tijdens de eerste ronde is gebeurd en alleen maar erger geworden is.
Ik was niet tevreden, maar ondanks het resultaat heb ik alles wat er uit te halen viel er uit gehaald.

Ik wil mijn team super erg bedanken voor goede monteur werk en het verzorgen van de gasten die langs zijn gekomen om mij te supporten.

We hebben dit seizoen al mega stappen gemaakt en hebben de afstelling van de motor goed voor mekaar.

Tijdens het volgende en laatste raceweekend met dubbele races 8 oktober ga ik nog 1 keer alles geven om tot een goed resultaat te komen!

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.