SSP 600 FINALE RACES

Finale races 8 oktober 2022

Afgelopen weekend werden er in plaats van 1 race, 2 races verreden wat zorgt voor meer te behalen punten en spektakel. Voor dit weekend hadden we een aantal huidige en (toekomstige) sponsoren, de vriendenclub en familie uitgenodigd om dit evenement mee te maken.

Vrijdag.
Vrijdag was een dag met veel wind. Ondanks de wind konden we tevreden zijn omdat het de gehele dag droog was gebleven en de motor goed aanvoelde en we niks hoefde aan te passen.

Zaterdag.
Deze dag was het cruciaal direct een goede tijd neer te zetten om een zo goed mogelijke uitgangspositie te hebben die voor de 2 races hetzelfde bleven. Ook werd er in plaats van 2 kwalificaties maar 1 gereden.

Kwalificatie.
Het had in de nacht/ochtend geregend waardoor we reden op een opdrogende baan.
De baan was op de meeste plekken droog, maar de lijn tussen nat en droog waren in een paar bochten er krap waardoor concentratie uitermate belangrijk was.

Ik kon de sessie domineren en de baan droogde per ronde steeds meer op. In het laatste gedeelte van de sessie vielen er rijders van de motor af, wat voor veel gele vlag situaties zorgde. Wanneer de gele vlag gezwaaid word is het niet toegestaan je tijd te verbeteren in die bocht en moet je je tempo minderen. Helaas hield niet iedereen zich er aan, maar we konden uiteindelijk tevreden zijn met een 2e startplaats.

Ondertussen waren de uitgenodigde aangekomen om de race dag mee te maken.

Race 1.
De baan was nu volledig droog, en met een tweede startplaats wisten we dat we een goede kans op de overwinning hadden. De afstelling van de motor hebben we dit jaar samen met het team erg goed voor elkaar gekregen.

Ik kwam niet goed weg van mijn plek, en viel terug naar p5 in bocht 1. Al snel wist ik de plekken goed te maken en kwam als 2e het eerste rechte stuk op. Niet veel later kon ik de eerste plaats overnemen en leidde ik de race al vanaf ronde 1.
Mijn plan had gewerkt, het was nu zaak een zo goed mogelijk tempo te rijden en niet meer gepasseerd te worden.
Ik reed de gehele race op kop, maar werd kort gevolgd door de nummer 2.  In het midden van de race veranderde de windkracht en windrichting waardoor ik een paar foutjes maakte en het tempo iets omlaag ging. Hierop wist ik snel te anticiperen, en de laatste 3 ronden extra snelheid te vinden. Hiermee reed ik weg van de nummer 2 en kwam als eerste over de streep met 3,5 seconde voorsprong!

Race 2.
Opnieuw beloofde dit een droge race te worden en wilde we race 1 herhalen.
Na een iets betere start waarbij ik weer op p5 bocht 1 in ging kon ik mij goed positioneren ten opzichte van de gene voor mij. Ik pakte hiermee 2 plekken terug uitkomen bocht 1.
Met het ingaan van ronde 2 reed ik op een 2e plaats. Deze race liet ik de eerste 3 ronden het kopwerk doen door de nummer 1 en wachtte af op een goed moment waarbij we genoeg afstand hadden op de achtervolgers. In ronde 4 maakte ik mijn move en probeerde ik weg te rijden. Dit lukte niet direct en besloot het race tempo te controleren met een iets lager tempo wat nog steeds hoog lag, om in de laatste paar ronden iets extra’s er uit te halen. Dit probeerde ik in de op een na laatste ronde, maar door een fout in de laatste bocht verloor ik een halve seconde waardoor de nummer 2 weer volledige aansluiting had. Ik besloot sector 1 erg defensief te rijden en sector 2 een gaatje te slaan, ik had de snelste sector tijd van het weekend te pakken in de laatste ronde maar wist niet of dit genoeg zou zijn. Ik nam een verdedigende lijn ingaan van de laatste bocht en wist opnieuw als eerste over de finish te komen!

Hiermee pakte we de derde plaats in het kampioenschap en de maximaal te behalen punten dit weekend waar ik erg blij mee was.

Het was een erg succesvolle dag met het team, de vriendenclub en sponsoren waar we niet zonder hadden gekund dit jaar. Hierom ben ik iedereen zeer dankbaar!

One Response

  1. Karin schreef:

    Goed gedaan Schat!

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.