Race 7&8 OW CUP (OL)

15 augustus. 

Op deze dag waren er maar liefst 6 vrije trainingen. Mijn bedoeling was zo snel mogelijk de snelheid te vinden en een goede afstelling op een droge baan te creëren. Bij de vorige wedstrijd reed ik niet op mijn eigen motor en nu was het van belang weer een te worden met mijn motor.Helaas was het voor een groot deel van de dag nat en ging mijn plan jammer genoeg niet door.

Wat wel lukte, is het krijgen van een goed gevoel in de natte omstandigheden. De weersvoorspellingen op de dagen van de wedstrijden waren goed, het worden 2 droge races.

De middag brak aan, de baan droogde op en ik kon een aantal rondes rijden in goede omstandigheden. Ik wist mij elke ronde te verbeteren. De baan was voor mij nieuw en ik moest het referentiepunt opnieuw vinden. De dag werd afgesloten met 1.37,9 en ik was tevreden met de tijd maar wist dat er nog veel te verbeteren was.

16 augustus

Na de training ging de dag verder met 2 kwalificaties en een wedstrijd. Mijn tijd na de eerste vrije training was 1.37,0. Een tijdsverbetering die goed genoeg is voor de tiende plaats.

Kwalificaties

Vol vertrouwen ging ik de kwalificaties in. Ik reed al snel 1.36 en bleef achter een coureur rijden en bracht mijn tijd naar 1.35,3 waar ik natuurlijk heel blij mee was. Met een voorlopige 9e plaats ging ik met het gevoel nog iets over te hebben de tweede kwalificatie in. Ik reed een aantal rondes achter rijders waarvan ik dacht een sleepje te kunnen pakken. Maar dat gebeurde niet en ik zat de hele kwalificatie niet in mijn ritme. Voor het eerst in dit weekend heb ik mijn vorige tijd niet kunnen verbeteren. Het gevolg hiervan was dat ik veel plaatsen terugviel en bij de race op de 17e plek moest starten wat ik natuurlijk heel jammer vond.

Race 1

Mijn intentie was snel naar voren komen om de verloren plekken goed te maken. Ik won een aantal plekken maar niet het gewenste aantal. Ik kwam vast te zitten achter een rijder die hele andere lijnen reed dan ik en het was moeilijk om hem te passeren. Ik werd uiteindelijk met een blokpass ingehaald wat tijd kostte en zag de rijders voor me langzaam wegrijden. Nadat ik werd ingehaald, reed ik mezelf steeds klem op de rijders voor me en verloor hiermee nog een plek. We zijn daarna vaak van plek gewisseld en zonder het door te hebben, gingen we de laatste rondes in en heb ik geen inhaalactie meer kunnen voorbereiden.

Ik was teleurgesteld omdat ik wist dat ik meer snelheid bij me had maar het niet kon laten zien. Gelukkig was er morgen nog een race te rijden waar ik mezelf wel kon bewijzen.
Ik finishte in race 1 op de 15e plek en heb mijn tijd met 3 tiende kunnen verbeteren.

Race 2

Net als in race 1 wilde ik snel naar voren. Ik startte agressiever en kwam in de eerste ronde als elfde door. De nummer 10 had al een gaatje op mij dus had ik vrij baan. Ik kon mijn eigen tijden rijden en reed op gegeven moment 1.34’s. Dat was helaas niet genoeg om naar nummer 10 toe te rijden die een paar tiende per ronde sneller reed. Na een paar rondes werd ik ingehaald en kon ik een tijdje volgen totdat ik last kreeg van arm-pump en kramp in mijn rechterhand. Ik had moeite het gas helemaal open te zetten en met remmen.

Mijn ronde tijden kon ik wel blijven rijden maar ik kon niet versnellen terwijl degenen achter mij dat wel deden. Ik werd ingehaald en kon mijn gas niet openen bij de exit en werd nog een keer gepasseerd. Ik kon ze wel volgen maar geen inhaalactie meer voorbereiden nadat ik een fout maakte en tijd verloor.

Conclusie

Ik had gehoopt op betere resultaten in de races. Over het algemeen ben ik tevreden over de progressie die ik de afgelopen dagen heb gemaakt. Ik heb mijn ronde tijden bijna elke sessie kunnen verbeteren en mijn zwakke punten sterker gemaakt. Deze lijn wil ik voortzetten bij de volgende race in Assen en dan weet ik zeker dat er een mooi resultaat uit gaat komen. Zonder mijn teamgenoten  had ik niet zoveel progressie gemaakt dit weekend. Bedankt voor het vertrouwen!

Foto’s: Erik de Ruijter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *