Volledig verslag Race 10&11

Race 10 en 11 oktober OW CUP (ASSEN)


Met de laatste racedag voor de deur ben ik bezig met een crt (training) aan het begin van de week en de dag voor de wedstrijd.

7 oktober

Deze dag was heel koud maar ik had daar geen moeite mee. Voor de wedstrijddag is wisselvallig weer voorspeld. De training verliep heel goed en aan het einde van de dag werd wat in de vering gevonden.

11 oktober

Ik hoopte eigenlijk op een droge dag daar ik dit jaar heel veel meters in natte omstandigheden heb gereden. Helaas, het regende de hele dag en ik trainde 4 van de 5 sessies vanwege een olie probleem in de eerste sessie die snel werd opgelost door het TT Circuit.
Ik heb de sessies goed opgebouwd en bij elke sessie een stap kunnen zetten. Met een goed gevoel aan het einde van de dag was ik klaar voor de racedag die met een kwalificatie begon.

12 oktober

De dag begon nat maar het regende niet. Aan het begin van mijn eerste kwalificatie was de baan nat maar was wel aan het opdrogen. Mijn vizier besloeg al bij het op de baan gaan maar ik wilde eerst een goede ronde zetten. Ik reed één ronde en ging naar binnen om van vizier te wisselen, dit verliep niet helemaal soepel en daarmee verloor ik tijd. Ik had daardoor nog maar een paar ronden over om mij goed te kwalificeren. Met een donker vizier ging ik de baan weer op die al deels was opgedroogd. Ik kon de conditie van de baan niet inschatten en zat niet in een goede ritme.
Ik kwam op een 16e plaats in de kwalificatie terwijl ik wist dat ik harder kon en de afstand in tijd naar de rijders voor me niet groot was.

Race 1

Om in de eindstand omhoog te klimmen moet ik bij de eerste 10 zijn om punten te scoren. Hiermee kan ik de opgelopen achterstand goedmaken. Het werd geen goede start maar wel een goede eerste ronde en ik eindigde op de elfde plaats. Daarna werd het ronde na ronde dat ik een plek pakte en reed uiteindelijk op de 7e plaats. Ik voelde me sterker dan de groep waarin ik reed en kwam door een foutje in het midden van de groep terecht. In ronde 6 maakte ik een inschattingsfout en de rijder voor mij remde veel eerder dan verwacht. Ik kon hem niet ontwijken en tikte hem aan. Gelukkig waren er geen grote gevolgen en konden we beiden onze weg vervolgen. Ik had nu wel een achterstand van 6 seconden op de groep waarin ik reed. Mijn remhendel stond schuin toch probeerde ik het beste eruit te halen richting de laatste paar ronden. Ik moest blijven pushen omdat ik niet wilde dat het achtervolgende groepje mij ook voorbij kwam. Ik had vrij baan en kon bij elke ronde mijn rondentijden aanscherpen.
Het gat richting de groep voor mij was te groot en ik finishte op een 11e positie.
Ik was niet tevreden over het resultaat maar wel over de race.
Ondanks de regen heb ik nette tijden gereden.

Race 2

Het regende hard en de baan was nat. Ik heb dit jaar meer in de regen dan op een droge baan gereden en ik voelde me altijd goed op een natte baan. Het was jammer van mijn 16e startplaats, maar dat moest ik maar gewoon accepteren.
Mijn start deze keer was slechter dan in race 1. Ik moest mijn motor helemaal doodremmen in bocht 1 vanwege de vele rijders. Ook had ik slecht zicht omdat mijn vizier deels besloeg en er was overal spray van motoren. In de bochten die volgenden haalde ik veel rijders in. Ik kwam bij een groep rijders waar ik eigenlijk zo snel mogelijk voorbij wilde. Dit duurde even omdat ik van ver kwam. Weer kon ik mij elke ronde versnellen en steeds meer coureurs inhalen. Na ronde 5 was ik eindelijk de grote groep voorbij. Daar de eerste 3 ronden heel langzaam waren, waren de voorste mannen al vertrokken en moest ik mijn eigen tempo rijden. Ik zag in de verte twee rijders waar ik naartoe wilde. De een was sneller dan de ander maar ik wilde niet teveel risico nemen om ze beiden voorbij te gaan. Ik heb de rondes rustig afgewacht en wilde nummer 7 in van de laatste bochten onverwachts inhalen zodat hij niet kon counteren. Ik kwam met meer snelheid richting ramshoek in de laatste ronde en zette mijn motor heel strak langs hem. Op een haar na raakten we elkaar niet in de ramshoek. Ik zat aan de binnenkant met een betere exit en kon de laatste bocht goed verdedigen en kwam als 7e over de streep. Vanwege een penalty van de coureur op
plaats vijf werd ik geclassificeerd op de zesde plaats. Een geweldige race! Omdat ik in de eerste 3 ronden zoveel heb laten liggen, is een podiumplek mijn neus voorbijgegaan.

Conclusie

Ik heb naast een leerzame race ook een leerzaam jaar achter de rug met een geweldig team die me met alle problemen op of naast de baan heeft geholpen. Dankzij het Racing Team Edwin Ott heb ik een prachtig jaar achter de rug met prestaties boven de verwachtingen.
In april dit jaar was het mijn tweede keer op de grote baan met een motor met meer dan 13 pk en ook mijn eerste keer op een 600 cc motor. En dan is het geweldig om het jaar af te sluiten met een 1.47 in Assen terwijl de omstandigheden vaak lastig waren. Volgend jaar hoop ik er weer bij te zijn met de zelfde mensen om me heen, en dan kan het echte werk beginnen.
Ik bedank OW CUP voor de goede service rond de circuits, mijn familie die mij
gesupport heeft op alle manieren, de sponsoren en donaties van verschillende mensen en vrienden! Mijn grootste dank gaat uit naar mijn vader, die altijd voor me klaarstaat en veel tijd en geld in me steekt!